Tokoh
Suleiman
I (November 1494 - 5/6/7 September 1566) adalah
sultan Turki Uthmaniyyah ke-10, yang berkuasa dari tahun 1520 hingga 1566. Ia
dikenali sebagai Suleiman yang Luar
Biasa di Barat, dan pemberi undang-undang di Timur kerana pencapaiannya dalam menyusun kembali
sistem undang-undang Uthmaniyah. Ia merupakan tokoh penting pada Eropah pada
abad ke-16. Suleiman memimpin tentera Uthmaniyah menaklukan Belgrade, Rhodes,
dan sebahagian besar Hungary sebelum berhasil dipukul mundur dalam Pengepungan
Vienna tahun 1529. Ia menganeksasi sebahagian besar Timur Tengah dan Afrika
Utara (hingga sejauh Algeria di barat). Di bawah kekuasaannya, armada
Utsmaniyah menguasai laut Tengah, Merah, dan teluk Parsi.
Dalam usahanya untuk mengukuhkan
Uthmaniyah, Suleiman melancarkan reformasi undang-undang yang berkaitan dengan
masyarakat, pendidikan, perpajakan, dan hukum jenayah. Hukum kanoniknya (atau
Kanun) memperbaiki bentuk empayar selama berabad-abad selepas kematiannya.
Selain merupakan penyair dan tukang emas, ia juga menjadi pelindung budaya yang
besar, hingga Uthmaniyah mencapai masa keemasan dalam bidang artistik, sastera,
dan arsitektur.Suleiman mampu menuturkan lima bahasa: Bahasa Turki Utsmaniyah,
Arab, Serbia, Chagatai (dialek bahasa Turki dan berkaitan dengan Uighur),
Parsi, dan Urdu.
Sumbangan-sumbanganya
Penubuhan Dasar Undang-Undang
Suleiman
dikenali sebagai Kanun Suleiman atau "pemberi undang-undang" di
Utsmaniyah. Sejarawan Lord Kinross mencatat bahawa "Ia tidak hanya
merupakan pemimpin kempen tentera yang besar, manusia dari pedang, seperti ayah
dan datuknya. Ia berbeza dari mereka kerana juga merupakan manusia dari pena.
Ia merupakan legislator ulung, berdiri di depan mata rakyatnya sebagai penguasa
berjiwa besar dan eksponen keadilan yang murah hati ". Hukum utama empayar
adalah Shari'ah. Sultan tidak kuasa mengubah hukum Islam tersebut.
Undang-undang lain yang dikenali sebagai Kanuns (undang-undang kanonik)
bergantung pada kehendal Suleiman sendiri, dan meliputi bidang jenayah,
pemilikan tanah, dan percukaian. Ia mengumpulkan semua keputusan yang
dikeluarkan oleh sembilan sultan Utsmaniyah sebelumnya. Setelah menghilangkan
duplikasi dan memilih antara kenyataan yang bertentangan, Suleiman mengeluarkan
undang-undang, yang disusun secara hati-hati agar tidak melanggar undang-undang
dasar Islam. Suleiman, disokong oleh Mufti Agung Ebussuud, berupaya mereformasi
undang-undang agar dapat disesuaikan dengan perubahan cepat dalam empayar.
Ketika undang-undang Kanun mencapai bentuk akhirnya, undang-undang tersebut
dikenali sebagai kanun-i Osmani, atau "undang-undang Utsmaniyah".
Undang-undang Suleiman diterapkan selama lebih dari tiga ratus tahun.
Ia memberikan perhatian khusus pada keadaan
rayah, orang Kristian yang mengerjakan tanah-tanah kaum Sipahi. Kanune Kingdom,
atau "Undang-undang Raya", menetapkan retribusi dan cukai untuk
dibayar oleh raya, dan menaikkan status mereka ke atas perhambaan sehingga
hamba Kristian banyak pindah ke wilayah Turki untuk mengambil keuntungan dari
reformasi. Sultan Suleiman juga memainkan peranan penting dalam melindungi
orang Yahudi di empayarnya. Pada akhir 1553 atau 1554, atas usul doktor
kegemarannya, Moses Hamon, Suleiman mengisytiharkan dekret yang secara rasmi
melarang blood libel terhadap orang Yahudi. Lebih jauh lagi, ia menetapkan
undang-undang jenayah dan polis baru, dan juga menggunakan denda atau hukuman .
Dalam bidang perpajakan, cukai ditetapkan terhadap pelbagai barang, seperti
haiwan, tambang, dan barang eksport-import. Selain cukai, pegawai yang jatuh
pada nama buruk akan disita tanah dan milikannya oleh Sultan.
Pendidikan
Pendidikan merupakan bidang lain yang
penting bagi sultan. Sekolah digabung dengan masjid dan dibiayai oleh yayasan
agama, sehingga memberikan pendidikan percuma bagi anak-anak Muslim. Di
ibukotanya, Suleiman meningkatkan jumlah sekolah dasar menjadi empat belas,
serta mengajarkan anak-anak baca tulis, dan juga prinsip- prinsip Islam. Anak
yang ingin mendapat pendidikan lebih lanjut dapat meneruskan pendidikannya ke
salah satu daripada lapan madrasah. Pembelajaran yang sedia adalah tata bahasa,
metafizik, falsafah, astronomi, dan astrologi. Madrasah tinggi memberikan
pendidikan tingkat universiti, dan lulusannya menjadi imam atau pengajar.
Pusat-pusat pendidikan merupakan salah satu dari bangunan yang mengelilingi
lapangan masjid, dengan bangunan-bangunan lain adalah perpustakaan, bilik
makan, air pancut, dapur sup, dan rumah sakit untuk kepentingan umum.
Budaya
Di
bawah kekuasaan Suleiman, Kesultanan Utsmaniyah memasuki masa keemasan dalam
hal perkembangan budaya. Utsmaniyah
mempunyai ratusan kumpulan artistik Kesultanan (disebut sebagai ehl-i HiRef,
"komuniti bagi mereka yang berbakat") yang dikendalikan secara
langsung oleh istana. Proses
magang wajib dijalani bagi mereka yang ingin menjadi seniman dan pengrajin. Setelah magang mereka boleh
mendapatkan gaji dan jawatan yang lebih tinggi.Dokumen-dokumen penggajian yang
ditemui menunjukkan betapa Suleiman sangat menghargai dan menyokong pekerjaan
seniman. Sebuah dokumen yang
dibuat tahun 1526 menunjukkan senarai 40 kumpulan seniman dengan lebih daripada
600 ahli. Ehl-i HiRef mampu
menarik sebahagian besar seniman berbakat, baik dari dunia Islam maupun dari
wilayah jajahan di Eropah, untuk bekerja di istana sultan. Hal ini membolehkan terjadinya
pencampuran kebudayaan Islam, Turki, dan Eropa.Seniman yang bekerja di istana
antara lain pelukis, penjilid buku, penjahit pakaian dari bulu, pengrajin perhiasan,
dan penempa emas.
Bila
penguasa sebelumnya lebih terpengaruh oleh kebudayaan Parsi (ayah Suleiman,
sebagai contoh, senang menulis puisi dalam bahasa Parsi), Suleiman berjaya
mencipta gaya seni berbeza yang menjadi warisan artistik yang khas.
Suleiman sendiri adalah seorang penyair yang handal, karyanya ditulis dalam
bahasa Parsi dan Turki dengan nama samaran muhibbi (Pecinta). Beberapa kalimat dalam puisi Suleiman
dijadikan peribahasa Turki, salah satunya yang terkenal adalah: "Semua
orang ingin menyampaikan maksud yang sama, tetapi ada banyak versi
ceritanya." Ketika anak
Suleiman, Mehmed, meninggal pada tahun 1543, ia membuat sebuah kronogram untuk
memperingati kematiannya: Pangeran yang tiada taranya, Sultan Mehmed-ku.Selain
Suleiman, banyak seniman lain yang juga memberikan sumbangan besar terhadap
perkembangan sastera Utsmaniyah, termasuk di antaranya Fuzuli dan Baki. Sejarawan Sastera E. J. W. Gibb mengamati bahawa "tidak
pernah ada dalam sejarah dunia dorongan yang sedemikian besar terhadap
perkembangan puisi kecuali pada masa kekuasaan Sultan yang satu ini."
Suleiman juga terkenal kerana membiayai beberapa arsitektur monumental di kesultanannya. Sang Sultan bercita-cita menjadikan
Konstatinopel sebagai pusat peradaban Islam melalui pembangunan pelbagai objek
termasuk jambatan, masjid, istana, dan lain-lain. Beberapa yang paling termahsyur dibuat
oleh arkitek kepala Utsmaniyah, Mimar Sinan. Sinan
bertanggung jawab membina tiga ratus monumen di seluruh kesultanan, termasuk
dua mahakarya masjid Süleymaniye dan Selimiye-yang disebutkan terkini dibina di
Edirne pada masa kekuasaan anak Suleiman, Selim II. Suleiman juga melakukan pemulihan
terhadap Kubah As-Sakhrah dan tembok bandar di Baitulmuqaddis (yang kini
menjadi tembok Kota Tua Jerusalem), mengubahsuai Ka'bah di Mekah, dan membuat
sebuah kompleks di Damsyik.
Politik dan Ekonomi
Sumbangan kerajaan Bani Umaiyah dalam politik
dapat dilihat dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran. Dalam sistem pentadbiran
, terdapat 4 aspek utama. Yang pertama ialah sitem khalifah iaitu pelantikan
khalifah sbg ketua pemerintah mengganti nabi Muhammad. Yang ke2 sistem wazarah
, pelantikan wazir utk mengetuai sistem pentadbiran negara di kerajaan pusat,
sementara gabenor dilantik utk mengetuai pentadbiran wilayah. Yg ke3 sistem
urusetia yg membahagikan urusan pentadbiran kpd beberapa bahagian iaitu
bahagian surat menyurat, cukai, ketenteraan,dan bahagian polis dan kehakiman.
Yg ke4, sistem hijabah. Seorang pegawai ditugaskan memeriksa orang yang mahu
menemui khalifah, mengawal keselamatan khalifah, dan pemegang amanah. Sistem
pentadbiran dikukuhkan lagi dgn penubuhan 4 buah jabatan iaitu Jabatan Cukai,
Jabatan Surat Menyurat, Jabatan Urusan am dan Jabatan urusan Cap Mohor
Pemerintah.
Dalam sistem pemerintahan, Diwanul Jundi
[Jabatan Ketenteraan] ditubuhkan utk pertahanan negara. Diikuti dgn angkatan
laut dan angkatan tentera darat. Dalam aspek ekonomi sememangnya Bani Umaiyah
mangutamakan hal kewangan. Mereka telah menubuhkan Baitulmal dan mewujudkan
sistem kewangan untuk mengimbangkan pendapatan dan perbelanjaan negara . Sumber
pendapatan kerajaan ialah kharaj [cukai tanah] , jizyah [cukai perlindungan] ,
zakat, usyur [cukai 1\10 hasil tani tuan tanah].dan ghanimah [harta rampasan
perang].Pusat kegiatan ekonomi dilakukan di Cordova. Kegiatan ekonomi telah
mengembangkan kemahiran membuat barangan tembikar serta perhiasan emas dan
perak serta perusahaan kulit dan senjata. Pertanian menyumbangkan sedikit
kemajuan kepada mereka yang mana penyelidikan dilakukan untuk benih yang
bermutu dan pembinaan sistem saliran untuk menyuburkan tanah.
Bidang Sosial
Antara sumbangan
kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang sosial ialah pusat pengajaran dan penyebaran
ilmu iaitu Kota Basrah. Selain itu beberapa orang ilmuwan telah dilahirkan
seperti Khalil Ibn Ahmad (pakar bahasa dan filologi Arab) dan Sibawayhi (ahli
nahu Arab) serta sasterwan seperti al-Farzdaq, Jarir, Umar ibn Abi Rabia’h dan
Jamil al-Uzri. Tambahan pula, Bahasa Arab dijadikan sebagai bahasa rasmi
negara. Sumbangan Bani Umaiyah juga ialah tanda bunyi atau baris telah
diperkenalkan pada tulisan al-Quran yang memberi faedah kepada orang bukan
Arab. Perkembangan ilmu agama pada zaman Khalifah Umar ibn Abdul Aziz telah
melahirkan tokoh seperti Urwah bin al-Zubayr dan Ibn Zihat al-Zuhri(hadis), Ibn
Jarih (tafsir al-Quran) serta Hasan al-Basri dan Wasil ibn Ata (usuluddin).
Selain itu juga, sumbangan Bani Umaiyah dalam bidang sosial melibatkan
pembinaan hospital pertama di Damsyik oleh Khalifah al-Walid bin Abdul Malik.
Hospital penyakit kusta telah dibina oleh Khalifah Umar ibn Abdul Aziz.
Tambahan pula, buku rujukan pelbagai bidang ilmu
telah diterjemahkan dalam bahasa Arab. Ibn al-Nafis telah menghasilkan buku
al-Shamill fis Sina’ah al-Tabibiyah (kajian Umum Profesion Kedoktoran) yang
membicarakan teknik pembedahan dan rawatan selepas pembedahan. Selain itu, perkembangan
ilmu dalam bidang kimia dan astronomi juga telah berkembang.
Dalam sistem perundangan, hukuman berdasarkan
ijtihad dengan berpandukan al-Quran, sunnah atau jimak. Hakim tidak boleh
mempengaruhi mana-mana pihak, bebas, tidak cenderung ke mana-mana aliran
politik pemerintah. Seseorang hakim mesti adil dalam penghakimannnya tanpa
mengira pengaruh atau latar belakang orang yang diadili itu.