Wednesday 9 May 2012

Isu yang Berlaku kerana Kejatuhan Tamadun Turki Uthmaniah


Berlakunya peperangan antara umat Islam


Sebagai contoh, Revolusi di Mesir dan Perhimpuan yang dianjurkan oleh Bersih 3.0 baru-baru ini yang melihatkan ramai umat Islam bermusuhan sesama sendiri di sebab kan oleh ideologi dan matlamat yang berbeza. Ini terjadi kerana Islam tidak berpusat dibawah kerajaan yang sama. Sejak kejatuhan sistem Khalifah yang terakhir sekali di pimpin oleh pemimpin-pemimpin dari Kerajaan Turki Uthmaniah, banyak umat Islam telah berpecah dan berpuak-puak memgikut kepada ideologi dan matlamat oleh pemimpin yang mereka ikuti. Perkara ini sesungguhnya amat dilarang oleh Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW. Beliau amat takut akan perkara ini terjadi dan telah berulang kali mengingatkan kepada umat Rasullullah akan jangan berperang dengan    umat sesama Islam, lebih-lebih lagi di negara sendiri. Kita dapat lihat kepada contoh di negara Mesir sewaktu revolusi di negara itu, rakyat negara itu berperang diantara penyokong pro-Gaddhafi dengan penyokong yang mahukan sistem pemerintahan berdemokrasi. Masing-masing melaungkan takbir "Allahhuakbar" ketiak berperang sesama mereka. Ini yang terjadi di negara itu dan sememangnya amat ditakuti oleh Rasulullah SAW kerana khuathir akan orang-orang kafir akan mengambil kesempatan di atas fenomena yang terjadi.

Keruntuhan akhlak di kalangan masyarakat muda Islam


Sejak kejatuhan sistem Khalifah yang diakhiri oleh kerajaan Turki Uthmaniah, sistem perundangan bagi Negara-negara Islam bergantung kepada pemimpin bagi setiap negara tersebut samada berlandaskan hukum Hudud ataupun sistem perundangan konvensional. Hukum Hudud menghukum kepada pesalah-pesalah dengan meninggalkan kesan yang mendalam sehinggakan pesalah tidak lagi berani untuk melakukan kesalahan tersebut. Sebagai contoh jika seseorang itu melakukukan kesalahan merogol seseorang itu tanpa rela akan dikenakan hukum sebat sebanyak 100 kali di khalayak ramai. Manakala bagi sistem perundangan konvensional, hukuman bagi seseorang pesalah itu bergantung kepada apa yang telah termaktub di dalam buku perundangan negara tersebut. Sebagai contoh, jika seseorang itu melakukan kesalahan mencuri, pesalah tersebut akan dikenakan hukuman penjara di sekian-sekian tahun bergantung kepada jumlah hasil kecurian yang dilakukan oleh pesalah. Hukuman sebegitu selalunya tidak meninggal kan kesan mendalam kepda pesalah tersebut dan menyebabkan pesalah itu akan membuat perbuatan itu sekali lagi. Jadi,bagi  kebanyakan negara yang tidak mengamalkan hukum Hudud, kemungkinan berlaku masalah sosial yang berleluasa di negara tersebut. Banyak berlakunya kes-kes rogol, kes pembuangan bayi, kes mencuri, penagihan dadah dan sebagainya. Sejak kejatuhan sistem Khalifah telah menimbulkan banyak masalah sosial yang semakin sukar dibendung tanpa sistem yang berkesan.

 Ramai umat Islam bertindak murtad dari agama Islam


Sejak keruntuhan sistem Khalifah dan tamadun Turki Uthmaniah, kebanyakan umat Islam semakin tidak yakin dan percaya dengan agama yang dianuti kerana tidak ada lagi sistem yang kuat yang dapat menampung mereka jika mereka mengalami kesusahan dan kesempitan. Jadi ramai umat Islam bertindak murtad dari menganut agama Islam dengan memaling tadah kepada agama lain yang bagi mereka terjamin kehidupannya di dunia ini. Ramai anak-anak muda semakin terpengaruh dengan budaya agama lain yang bagi mereka senang untuk di ikuti dan dapat memberikan mereka ganjaran duniawi. Sebagai contoh kes Aisyah yang telah diberi pendidikan agama Islam yang cukup oleh keluarga dia, tetapi memilih untuk menganut agama lain yang amat memberi tamparan kepada keluarga Aisyah.

No comments:

Post a Comment